2014. július 13., vasárnap

Végül is miért ne... de miért igen?

Mielőtt nagyon belemerülnénk a szenzorok, PID-hurkok és mikrokontrollerek lelki világába, szeretnék írni néhány mondatot arról, miért gondoltam, hogy érdekes lenne ennek a projektnek a fejlődését másokkal is megosztani.

 

Néhány évvel ezelőtt végigrepültem egy szezont vitorlázó repülőgéppel (oktatóval, természetesen). Azon kívül, hogy hatalmas élmény, és mindenkinek ajánlom, lassan megérett bennem az ötlet, hogy milyen érdekes lenne megpróbálni valamilyen egyszerűbb szinten algoritmusokkal reprodukálni a pilóta feladatait. Persze, mielőtt keresztre feszítene a vitorlázórepülő társadalom, természetesen egy pillanatig sem gondolom, hogy az a mély, intuitív, előrelátó- és helyzetfelismerő képesség, ami a profi repülőkben sok év alatt kialakul annyira könnyen leírható – ez végtelen komplex feladat lenne, de most ez nem is cél.

 

Talán mégsem való az ördögtől a gondolat, hogy egy könnyű ámde viszonylag nagy méretű modellrepülőt megtanítsunk néhány egyszerű (esetleg bonyolultabb) algoritmussal repülni. Az meg egészen biztosan nem, hogy érdemes lenne vele legalább egy próbát tenni.

 

Hogy miért írok erről blogot? Több okból. Egyrészt: mert hátha érdekel valakit, uram bocsá' szórakoztat, esetleg kedvet kap valamilyen ilyen vagy ehhez hasonló projekt indítására. Még ha egészen más terület érdekli is, például tehetetlenségi szenzorok ma már minden robotban/járműben megtalálhatók – ha mást nem is, azt a néhány bejegyzést biztos érdeklődéssel fogja majd olvasni.

 

Másrészt nagyon sokkal tartozom az ilyen és ehhez hasonló blogoknak. Ami tudást összeszedtem, azt nagyrészt számolatlan éjszaka során (külföldi) blogok olvasásával gyűjtöttem össze, ahol lelkes amatőrök öltek energiát abba, hogy megosszák tapasztalataikat, tudásukat és megoldásaikat végtelen nagylelkűséggel és önzetlenséggel. Ezt nagyon szimpatikusnak érzem, és azt hiszem, itt az ideje törlesztenem. Ha nem is nekik, majd valakinek, aki meg majd megint valakinek, és ez az egész tulajdonképpen csodálatosan működik.

 

Harmadrészt, amikor egy éve elkezdtem utánanézni, érdemes-e belekezdeni egy ilyen terv megvalósításába, kiderült, hogy feladat szépségéhez és látványosságához képest meglepően alacsony a megvalósítás anyagi igénye. Ez nagyon fontos szempont volt (másképp bele sem kezdtem volna), hiszen az az igazán elegáns, ha kevés forrásból sok hozzáadott értékkel, kreativitással építünk valami menő dolgot – sok pénzből bárki tud magának bármit venni. Úgy számoltam, a projekt teljes költségvetése valahol 60 és 90 ezer forint között lesz, amit ha széthúzunk sok hónapra, talán belefér még a hobbi kategóriába. Ez utóbbi volt talán a legfőbb érv a blog mellett: ha már elérhető (anyagilag), miért ne legyen hát mindenkié – nekem csak öröm, ha valaki hasznát veszi.

 

Bárkinek ajánlom eképpen, hogy kövesse a bejegyzéseket: se a megértéshez, de még az alkalmazáshoz sem lesz szükség se villamosmérnöki diplomára, se programozáselméleti PhD-re (nekem sincs egyik se) – ha jól végzem a dolgom, elég lesz a józan paraszti ész. Mindazonáltal egy erős műszaki/mérnöki véna, barkácsolási hajlam és jó programozói gyakorlat azért kelleni fog. A gép első változata teljes egészében bárki által beszerezhető, bolti alkatrészekből fog állni; a havas téli estékre hagyjuk egyelőre az egyedi áramköröket.

 

Mindenféle hozzászólásnak, visszajelzésnek nagyon örülök, és külön köszönöm, ha valaki leleplezi, hogy marhaságot írok (biztosan fogok). Persze sokkal többet segít az „Ez baromság.” helyett az „Én úgy csinálnám, hogy...” kezdetű hozzászólás – nem csak nekem, mindenkinek. Igyekszem minden kérést és kérdést megválaszolni, ahogy időm engedi, de azért vegyük figyelembe, hogy nem cél az egyetemes, konfekció drón-keretrendszer megépítése (sokan próbálták már, kevés sikerrel). Ötleteket, trükköket és részmegoldásokat szeretnék adni, amiket aztán majd mindenki a saját a kis homokozójában tud alkalmazni.

 

Arccal hát a nyolcbites, szilíciumalapú pilóta felé...

01:46 – Krauter Márton 2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rakoncatlanrobotok.blog.hu/api/trackback/id/tr606497685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Big 2014.07.17. 11:01:07

Szia!
Ha tényleg önmagát vezető vitorlázó repülő (drón) a cél, akkor szerintem a 8 bites (pl Arduino) vezérlő kevés lesz. Egy ilyen memóriáját simán egy netre kötött hőmérővel is ki lehet tölteni.

Szóval én inkább egy RaspberryPI, vagy hasonló (pl: Hummingboard) biztosan kelleni fog. Persze fontos az alacsony fogyasztás és a kis tömeg is.

Az startolást hogyan tervezed? Mert alacsony magasságban (<100-150m) még nem nagyon vannak stabil termikek, olyan magasra meg nehéz feldobni :) Vagy esetleg MOVIT lesz belőle?

Kiváncsian várom a következő postot.

nevergone 2014.07.20. 21:34:36

Ez egy jó blognak ígérkezik, kíváncsian várom a többi bejegyzést! :)

Rakoncátlan robotok

Blog a mikroelektronikáról, a repülésről és egy kicsit a mesterséges intelligenciáról. Mert egyszer eljön a nap, amikor végre nem azért makacsolják meg magukat az eszközeink, mert értelmetlen utasításokat adunk nekik, hanem mert egyszerűen nincs kedvük hozzá.

Címkék

süti beállítások módosítása